Lämna ändringsförslag

Kråksmåla

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2024
Mönsterås–(Sandbäckshult)–(Skoghult)–Fagerhult
Kråksmåla station 1915. Klockan bör vara omkring 18.30 då uppgående blandade tåget nr 4 nått Kråksmåla efter att ha avgått från Mönsterås tre timmar tidigare. Under ett halvtimmeslångt uppehåll i Sandbäckshult skedde trafikutbyte med tåg mot Kalmar och Berga och dessutom mötte man nedgående blandade tåget nr 5 mot Mönsterås. Det måste ha varit en livlig verksamhet under de fem-sex minuter alla fyra tågen var inne på stationen samtidigt. Nu har 49 km avverkats och tio återstår tills man prick kl 19 når slutstationen Grönskåra. Loket på bilden är ett av de två först anskaffade, nr 7 eller 8, byggda 1902 i Falun. Foto: Okänd.
Kråksmåla station på en 1950-talsbild. Foto: Leif Wirén.
Kråksmåla station i juni 1963. Det sista persontåget gick för fyra år sedan och för några veckor sedan nedlades även godstrafiken. Om några månader kommer banan att ha rivits upp. Foto: Jöran Johansson.
Kråksmåla station på 1950-talet. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum. Foto: O. Sjöholm.
Kråksmåla station den 19 juni 1963. Foto: Jöran Johansson.
Kråksmåla station den 29 september 2014, en varsam upprustning pågår. Lägg märke till de fina plåtarbetena. Foto: Jöran Johansson.

Enligt reportage i december 1960 i tidningen SE hade stationshuset som angavs ha varit skraltigt sålts för 3000 kr.

Kilometertal

48,546

Signatur

Krå

Socken

Kråksmåla

Kommun

Nybro

Län

Kalmar

Såld

1961 för 11200 kr.

Ändringsförslag till objektet Kråksmåla

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: SwD6e3