Tidigare namn Gropen.
Ett spår utgick från linjen mot nordväst - nord - nordnordost omkring 1700 meter till grusgropen.
På kartan nedan visar den nedre markeringen var spåret börjar och den övre markeringen ungefär var det slutar i grusgropen (flera spår fanns i själva grustaget).
På en förarplatsfilm från maj 1990 kan man se att spåret ligger kvar (själva växeln syns tyvärr inte på filmen) där det utgår från linjen, men i en vägövergång ett fåtal meter in på spåret är det övergrusat.
-----------------------
1939 stod Mjölby-Hästholmens järnväg i skuld till SJ för gemensamt begagnande av Mjölby station. Distriktschefen (I distriktet) föreslog att SJ som likvid skulle överta grusgropen och uppgav att den innehöll 17163 kvadratmeter inklusive gropspåret. Grustillgången uppskattades till omkring 20000 kubikmeter prima ballastgrus.
Gropspåret utgick från linjen vid sektion 2, 509 och hade en längd av 1760 meter, vartill kom ett 90 meter långt sidospår med växel inne i gropen. Spåret var i september 1939 i förfallet skick med igenvuxen ballast och till stor del uppruttnade sliprar, räler och växlar kassabla.