Lämna ändringsförslag

Nyåker

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2022
(Mellansel)–Vännäs
Nyåker station den 7 augusti 1996. Foto: Jöran Johansson.
Nyåker station den 13 mars 2004. Foto: Peter Sandström.
Nyåker station den 7 augusti 1996. Foto: Jöran Johansson.
Nyåker station den 18 juli 2008. Alla sidospår utom ett stickspår är rivna och bangården håller på att växa igen.  Foto: David Larsson.
Nyåker station den 18 juli 2008, det s.k. betjäningshuset, dvs bostadshus för trafikpersonal. Foto: David Larsson.

Stationshus av den s.k. Hällnäsmodellen.

Godstrafiken nedlagd 1989, persontrafiken 1996 sedan den nya linjen utanför Nyåkers tätort öppnats mellan Oxmyran och Öre älv. Den gamla linjen över Nyåkers station ligger fortfarande (2022) kvar och används vid tågmöten och då arbeten pågår i den nya Glödbergstunneln på nya linjen. Bangården på den f.d. stationen är (förutom ett stickspår) riven liksom de stora godsmagasinen. Skötseln av bangården utförs enligt Banverkets/Trafikverkets nutida normer, dvs inte alls.

Stationsbyggnaden verkar 2022 lämnad åt sitt öde och skämmer det lilla samhället i hög grad.

Bostadshuset ett par hundra meter norr om stationsbyggnaden noteras 2022 vara i fint skick.

Kilometertal

818,205

Signatur

Nyå

Socken

Nordmaling

Kommun

Nordmaling

Län

Västerbotten

Ändringsförslag till objektet Nyåker

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: G4XEHX