Koordinaterna avser bromitt.
David Larsson skriver 2009 om detta objekt i sin fina serie om Stambanan genom Övre Norrland i Postvagnen:
"Den första järnvägsbron på platsen stod klar 1890 och var en stålbro med stående parabelfackverk i tre cirka 60 meter långa spann. Under 1910-talet hade tågvikterna redan ökat så pass mycket att samtliga broar på stambanan upp till Vännäs fick förstärkas eller ersättas av nya. Bron över Umeälven förstärktes 1919 genom att den kompletterades med en underliggande fackverksbalk under farbanan, den blev således en s.k. Langerbalkbro. Denna bro ligger än idag kvar som reservbro omedelbart söder om nuvarande järnvägsbro.
På 1960-talet hade den gamla stålbron slutligen tjänat ut och skulle ersättas av en ny bro. Den stod klar 1965 och är en 175 meter lång lådbalksbro av stål, bärverket består alltså av en kontinuerlig balk av stålplåt. Det som gör bron i Vännäs speciell är att lådbalkens sidor lutar inåt så att lådans botten är betydligt bredare än dess övre del. Upptill anpassades bredden till järnvägens sliprar som är fästa direkt i balken. Balken skulle emellertid bli allt för smal och instabil om denna bredd skulle användas även nedtill, varför denna speciella form av balk kom till användning. Den nya bron i Vännäs är nästan lika lång som den gamla och ligger omedelbart norr om denna, däremot ligger brobanan i ett något högre läge."
Fortfarande ligger den gamla bron kvar (not. 2023).