Lämna ändringsförslag

Askesta

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven 1960–1961
Marma–(Sandarne)
Askesta station med utfarten mot Sandarne på 1950-talet. Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Okänd.
Askesta station 1960. Ångloket som drar virkeståget är en verklig raritet, tillverkat redan 1876 av Beyer, Peacock & Co i Manchester och levererat till Bergslagernas Järnvägar (BJ) som nr 17. Maskinen inköptes hit 1938 och tjänstgjorde fram till 1965. Det skrotades ett par år senare. Bild från Järnvägsmuseet.
 Foto: Okänd.
Askesta station den 22 juni 1967. Vid Ljusnan som här är bred som en insjö ligger anläggningen där flottgodset togs upp för en milslång färd till slutstationen Sandarne. Vid fototillfället dagen före midsommaraftonen vilade lugnet över bangården. Trafiken som enbart omfattade ägarens Bergvik & Ala eget gods fortgick fram till 1970. Foto: Jöran Johansson.

Nytt stationshus 1902.

Om dateringen (1960) av den andra bilden ovan stämmer hade stationshuset inte lång tid kvar. Enligt flygbild på www.kartbild 1961 var stationshuset då rivet.

Kilometertal

0,0

Socken

Söderala

Kommun

Söderhamn

Län

Gävleborg

Ändringsförslag till objektet Askesta

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: cmjÅlÄ