Hållplatsen anlades 1931 vid km 144,3, men flyttades 1975 en halv km längre norrut till km 144,770 samtidigt som den ändrades till håll- och lastplats.
Det var byamännen i Nydahl och Berglunda som framförde önskemål om en hållplats "av den typ som anlagts vid Långseleberget". Som skäl framhölls att de nu hade ca fyra km att gå till närmaste station, som var Barsele "och hällre än att gå denna väg anlita vi givetvis tillgänglig bussförbindelse eller annan billägenhet, men enligt vårt förmenande ligger det ju i statens intresse, att järnvägen anlitas i största möjliga omfattning.
Antalet bofasta som skulle komma att använda hållplatsen uppgavs till 52 "men utvecklingen kommer säkerligen att fortgå på grund av gynnsamma odlingslägenheter samt övriga betingelser för ytterligare bebyggelse, varför motivet för hållplatsens anläggande är större här än på de flesta andra platser där dylika anlagts, exempelvis Långseleberget m.fl."
Distriktschefen (V distriktet) tillstyrkte framställningen trots att någon större resandetrafik inte kunde förväntas, men dels var det fråga om en ringa kostnad, ca 600 kr, och dels gällde det att möta den rådande bil- och busskonkurrensen.
Kungl. Järnvägsstyrelsen beslutade i enlighet med framställningen och den 15 maj 1931 kunde de 52 bofasta stiga på tåget vid sin egen hållplats.
Hållplatsen fick ursprungligen ett märkligt läge, "mitt i skogen" och utan vägförbindelse, visserligen bara 150-500 m från bebyggelsen, men läget vid vägövergången dit den flyttades på 1970-talet borde ha framstått som självklart. Det måste ha funnits några lokala omständigheter som avgjorde den frågan.