Umeälven är här över 400 m bred men till drygt halva bredden är banan utlagd på en bank. Återstående 180 m avverkas genom bandelens längsta bro.
Bron består av fyra 45,0 m långa spann av överliggande fackverk. Beställningen gjordes hos Kockums Mek. Verkstad i Malmö, som tillverkade två av spannen, men överlät tillverkningen av de återstående två spannen samt hela monteringen av bron till J.E. Petersens Mek. Verkstad i Trelleborg.
Bron var från början en ren järnvägsbro men ändrades till kombinerad järnvägs- och landsvägbro. Enligt Järnvägsdata skedde ändringen 1934. Överenskommelse med vägdistriktet hade emellertid träffats redan sommaren 1930, så frågan är om det tog hela fyra år att förse bron med en körbana av trä.
Här inrättades också en signalplats ("det fanns ett litet hus med ett ställverk, två vevar, som användes när bommarna skulle fällas") vilken sköttes av hustrun till banvakten i den närbelägna banvaktsstugan Brostugan. I mitten av 1960-talet blev bron åter en ren järnvägsbro.
Markeringen på kartan nedan avser mitten av bron.