Lämna ändringsförslag

Skärklackens grusgrop

Grusgropsspår, riven
(Ludvika)–Björbo–(Vansbro)
Skärklackens grusgrop 1906 (eller 1907 enligt boken om SWB rullande materiel). Det trevliga lilla loket är SWB nr 9 LUDVIKA. Det byggdes 1893 av Munktells Mekaniska Verkstad i Eskilstuna som dess 31:a och sista lok. Köparen var smalspåriga Smedjebackens Järnväg (linjen (Marnäs/Ludvika - Smedjebackens hamn). När SWB köpte Smedjebackenbanan med alla dess lok och vagnar skrotades alla lok utom detta. Det byggdes i stället om till normal spårvidd och försågs bl.a. med mycket större drivhjul. Maskineriet byggdes dock inte om vilket medförde att loket blev väldigt svagt. Det kom mest att användas för inspektionståg och liknande där det drog på en enda vagn, vilket redan det var i mesta laget. Det såldes som skrot 1912. Bild från Järnvägsmuseet. Staffan Eriksson meddelar: "Mannen som står lutad mot loket är Olof Sandell, som jobbade med bygget en tid, för övrigt min morfar. Tre av sönerna Erik, Gustav och Anders blev järnvägsanställda i Björbo, senare lokförare i Falun och Borlänge." Foto: Okänd.

Denna grusgrop låg i omedelbar anslutning till linjen mellan Ludvika och Björbo, troligen på västra sidan av spåret. I övrigt är mycket litet känt, t.ex. när den till kom, under vilken tid den var i bruk och var anslutningsväxeln låg.

Kilometertalet är ungefärligt, liksom markeringen på kartan nedan.

Kilometertal

255

Socken

Floda

Kommun

Gagnef

Län

Dalarna
Kopparberg

Ändringsförslag till objektet Skärklackens grusgrop

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: AdJbOä