1872 års modell höger, rätt fin (not. 1997). Byggd 1878 eller 1881, olika uppgifter förekommer.
Stugan såld 1930 för 2000 kr.
Ur distriktschefens (IV distriktet) framställning till Kungl. Järnvägsstyrelsen:
"Stugan är av medelgod beskaffenhet men dock i behov av fullständig invändig reparation samt omsättning av kakelugn. Uthuset, som är av äldre typ, kan ej användas utan ombyggnad. Befintlig källare är i gott stånd. Det delvis uppodlade tomtområdet har en arel av c:a 1600 kvm. Någon verklig utfartsväg finnes ej utan endast en skogsväg, som angives å ritningen, men har anbudsgívaren förklarat sig villig föranstalta om sådan väg. Avståndet till närmaste väg är c:a 1000 m.
Stugan har varit outhyrd sedan den 1/11 1927 med undantag för tiden 1/7 - 1/12 1929.
Då det är mycket små utsikter att få stugan mer varaktigt uthyrd, och statens järnvägar icke hava något behov av densamma, anser jag försäljning till det erbjudna priset, 2.000:- kronor, förmånlig för statens järnvägar och anhåller förty om bemyndigande att utväxla köpeavtal i enlighet med det bifogade förslaget.
Anbudsgivare är banvakt C.W. Pettersson, Loster, vilken inträder i pensionsåldern den 1/2 1934."
Distriktschefen erhöll det begärda bemýndigandet och affären genomfördes som planerat.
År 2007 var stugan under återställande till 1900-tals interiör av lokförare M.S. Han ägde den från 2000 till 2008. Stugan såldes då till nuvarande ägare, järnvägstekniker P.E.