Ursprungligen var avsikten att förlägga en militärmötesplats här, men statens kontrollant godkände inte läget eftersom den ena angränsande stationssträckan då skulle bli drygt 200 m för lång. Mötesplatsen anlades i stället vid Kåtebo. Efteråt visade sig att den underkända stationssträckan blev kortare än antaget och väl höll sig inom den föreskrivna maxlängden.
Hållplats öppnades vid banvaktsstugan 8 Gärdala kort tid efter att banan invigts 1902 och ett par år senare även som lastplats. Stugan tillbyggdes 1905 med väntsal, expedition och veranda, den sistnämnda byggdes in 1938. "Stugan är i synnerligen dåligt skick och måste i år undergå en omfattande reparation, vadan det vore lämpligt att den samtidigt tillbyggdes. Källare finns i grunden." (1938)
Nuvarande Gärdala hållplats ligger vid km 34,215, 30 m söder om stugan.
Persontrafiken nedlades 1968 men ortsbefolkningen genomdrev ett återöppnande 1983 och byggde några år senare den lilla väntkuren som ses på den högra bilden ovan. Efter 20 år nedlades dock trafiken för andra gången.