Distriktschefen (II distriktet) skriver i mars 1934 till Kungl. Järnvägsstyrelsen:
"Vid Sävenäs hållplats å linjen Olskroken - Partille finnes numera ingen platsvakt vadan det är svårt att utöva tillsyn över den befintliga, inbyggda hållplatskuren där mycken åverkan göres. På grund härav och då kuren är gammal och ful och står på fel sida* har jag för avsikt att låta uppföra en ny öppen kur ... Jag får därför hemställa om ritning å en för denna plats passande kur, varvid den kan givas samma dimensioner som hållplatskuren vid Bokedalen, ... ritning 11481."
Sedan distriktschefen fått den begärda ritningen skrev han åter igen till styrelsen: "Enär platsen är obevakad och den befintliga kuren är utsatt för mycken skadegörelse synes det lämpligast att i görligaste mån undvika fönster. Fönster böra därför ej anordnas annat än på gavlarna.".
Kuren som var öppen framåt hade fyra fönster (hela långsidan) bakåt och två på vardera gaveln.
*) Den gamla kuren stod på södra sidan av järnvägen och den nya avsågs alltså placeras på den norra.
Det finns en 225m lång pendeltågshållplats på platsen idag (km 453,526) med mittplacerad plattform (not.2020).