Lämna ändringsförslag

Birkekärr

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2016
(Kummelby)–Valdemarsvik
Birkekärr station på 1910- eller 1920-talet. Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Okänd.
Fallingebergs grusgrop omkring 1920. Här utlastades stora mängder grus med hjälp av den ångdrivna grävmaskinen. Gruståget dras av Vikbolandsbanans lok nummer 10, en kraftig åttakopplad maskin byggd av Nohab 1915, till SJ som N7p 3165, slopat och skrotat 1965. Mannen intill loket är banmästare Hilding Grahn, från 1928 banmästare vid Köping - Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg. Foto: Okänd.
Fallingebergs grusgrop på 1930-talet. Grusgropen låg mycket vackert invid Fallingebergssjön. Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Okänd.
Fallingebergs grusgrop okänt år, troligen på 1930-talet. Ånggrävmaskinen som förmodligen anskaffats inte långt efter att grusgropen tagits i bruk 1918 fanns kvar intill dess järnvägen lades ned. Foto: Okänd.

Härifrån gick en nästan fyra kilometer lång sidobana till Fallingebergs grusgrop invid sjön Yxningens sydostspets. Grusgropen ägdes av järnvägsbolaget och stora mängder grus togs här för järnvägens eget behov och till avsalu. Lastning skedde med en stor ånggrävmaskin.

Kilometertal

48,625

Signatur

Bir

Socken

Ringarum

Kommun

Valdemarsvik

Län

Östergötland

Ändringsförslag till objektet Birkekärr

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: tul3vC