Lämna ändringsförslag

Borensberg

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2011
(Klockrike)–Borensberg
Borensberg station 1908, året efter att järnvägen dit öppnats för trafik. Banan var redan från början elektrifierad och på bilden ses motorvagnen som i folkmun kom att kallas Ankan, sannolikt för att dess "vägegenskaper" inte var de bästa. Okänt vykort på bild från Järnvägsmuseet.  Foto: Okänd.
Borensberg station den 21 maj 1956. Efterhand ersattes den klumpiga Ankan av lättbyggda boggifordon, en elektrisk variant av den välkända bensindrivna rälsbussen från 1930-talet. Det här exemplaret är SJ Yoa1p nummer 25, ursprungligen Mellersta Östergötlands Järnvägar, Y2B nummer 2. Bara några dagar återstår av elektrisk drift, därefter övertar dieselrälsbussar trafiken. Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Stig Eldö.
Borensberg station sedan dieselrälsbussarna littera YBo5p tagit över i juni 1956. Det syns inget av kontaktledning eller -stolpar, så bilden är kanske tagen först året efter. Järnvägsmuseet varifrån bilden härstammar anger fotoåret till omkring 1955. Foto: Lars Ekeroth.
Borensberg station den 9 augusti 2011. Foto: Jöran Johansson.
Borensberg station den 16 april 2018. Foto: Bengt Gustavsson.

Kilometertal

7,571

Signatur

Boe

Socken

Brunneby

Kommun

Motala

Län

Östergötland

Såld

1978

Ändringsförslag till objektet Borensberg

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: w87JTI