Ursprungligen en enkel stationsstuga. Nytt stationshus 1913 (1912 enligt SJ:s 75-årsskrift, men den uppgiften är knappast riktig, se nästa stycke).
Ur Dagens Nyheter fredagen den 17 januari 1913:
"Vassijure station åter härjad av eld.
Natten till i onsdags nedbrann Vassijaure stationshus. Kl. 12 rekvirerades manskap och sprutor från Riksgränsen. Vid 2-tiden var elden begränsad. Tornet och transformatorn räddades.
Huset, som var under byggnad, var i det närmaste färdigt. Antagligen har olyckan uppstått genom oförsiktighet vid eldning med koksgrytor."
Det gamla stationshuset kvar 1992 ombyggt, södra sidan.
Enligt Norrbottens museums webbsida är transformatorstationen förklarad som statligt byggnadsminne.
Ur Förslag till statligt byggnadsminne, Malmbanan, del av Jukkasjärvi bandel 1:100, Kiruna kommun, Norrbottens län, Riksantikvarieämbetet, 2006-10 16, Beteckning 311-619-2005:
"Fungerade tillsammans med motsvarande byggnader i Torneträsk och Abisko Ö. I Vassijaure förstärks byggnadens monumentalitet av att den ligger öppet och väl synlig i det förhållandevis flacka fjällandskapet där den reser sig över mängden av de övriga byggnaderna inom stationsområdet. Den monumentala byggnaden är 45 meter lång och 12 meter bred, rest i två fulla våningar med ena gaveln mot spåret. Liksom de övriga stationerna av denna typ är den uppförd i tegel som man valde av brandtekniska skäl. Byggnaden har ett högt spetsigt sadeltak med ett asymmetriskt placerat torn med valmad huv. På transformatordelen är en lång, hög ventilationshuv byggd över taknocken. Stationshusdelen utmärker sig i fasaden genom annorlunda fönstersättning. Över entrén från spårområdet hänger ett djupt, flackt skärmtak."
Olle Alm 2011-08-21:
"Det första stationshuset var av den s.k. Krokviksmodellen, en rak länga parallellt med spåret. Den byggdes till, enligt uppgift i Malmbanan 100 år troligen 1908, med en flygel på baksidan. Efter 1902 men före 1905 tillkom ett en- eller tvåfamiljs boställshus omedelbart öster om stationshuset, något längre från spåret. Detta hus har på en bild från 1911 en nummerskylt på spårsidan. I Malmbanan 100 år (utgiven 1988) anges det gamla stationshuset som rivet, och detta bekräftades vid besök 1998-1999. Boställshuset fanns dock kvar i ganska oförändrad form. Ungefärliga koordinater för det gamla stationshuset: X 7595134, Y 1600675. I det nya stationshuset har man sparat inte bara inkråmet i transformatordelen utan också några spann av högspänningsledningen som museiföremål (gamla vykort, eget besök)."