Denna byggnad finns med som banvaktsstuga på Häradsekonomiska kartan 1868-77. Finns även med på ekonomiska kartan 1947, men är där inte betecknad Bv.
Utöver denna stuga finns på ekonomiska kartan 1947 (men inte på den gamla Häradsekonomiska kartan) en som banvaktsstuga betecknad byggnad ca 625 m söderut, även den på Dvardala marker. Vi har inte funnit något som tyder på två samtidiga stugor här. Den södra stugan har bevisligen haft nr 413 (men åsätts här nr 413a för att skilja stugorna åt).
Så frågan är om 413a ersatt 413, vilket måste ha skett senast på 1920-talet och om båda därför haft numret 413 fastän vid olika tidpunkter.
Kanske är förklaringen att söka i ett dokument som distriktschefen för första trafikdistriktet i maj 1875 ingav till Överdirektören för Banavdelningen i Kungl. Trafikstyrelsen av följande lydelse:
"Då plats inom jernvägens område saknas för den stationskarlsstuga som /…/ är bestämd att uppföras vid Graversfors station, får jag vördsamt hemställa att, för undvikande af expropriation af jordområde för en dylik stuga, den närmast söder om Graversfors belägna banvaktsstugan må upplåtas till bostad åt en stationskarl samt en ny stuga i stället uppföras åt banvakten å lämplig plats inom jernvägens område och kostnaden derför bestridas ur anslaget till uppförande af stationskarlsbostäder." Det antecknades "Bifall" på handlingen så det är mycket troligt att den här stugan kom att användas av stationspersonal vid Graversfors station. Det är inte känt om den även kom att formellt överföras till Trafikavdelningen och tilldelas husnummer där.