Lämna ändringsförslag

Storblåliden

Trafikplats utan expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2008
(Jörn)–Älvsbyn
Storblåliden lastplats 1937. Bild från Järnvägsmuseet. Foto: K.G. Sohlén.
Storblåliden okänt år. Mindre ställverk utan något skydd mot regn eller snö. Okänd bildkälla.  Foto: Okänd.

Ursprungligen, från 1894, en militärmötesplats, 1903 ändrad till lastplats, nedlagd 1956 (uppgifter från Järnvägsdata). Betecknad som militärmötesplats 1936.

Här fanns en platsvaktstuga på västra sidan av spåret, numera riven. Enligt spårplan från 1939 var det en mycket liten byggnad, ca 6,5 x 4 meter, så förmodligen innehöll den bara tjänstelokaler för platsvakten och inte någon bostad. Enligt Karven nr 4 1994 fanns ett litet expeditionsrum och ett övernattningsrum. Under kriget bemannades den förberedda militärmötesplatsen på grund av den ökande tågtrafiken.

Belägen på högsta punkten (352 m.ö.h.) mellan Långsele och Boden och är den högst belägna stationen på stambanan genom övre Norrland (Bräcke - Boden).

Nuvarande Storblåliden km 1054,2 och signatur Sbi*, togs i bruk 1976-06-11, några år efter att fjärrblockering införts. Det var den sista militärmötesplatsen norr om Långsele som byggdes om till ordinär (fjärrstyrd) station. Den enda byggnaden är ett teknikhus beläget på östra sidan av banan ca 240 m norr om den tidigare platsvaktstugan. Markeringarna på kartan nedan visar de båda lägena.

*) Då SJ inte ville ha signaturer med fyra bokstäver ändrades Sblå till Sbi år 1972.

Kilometertal

1054,2 (nuv)
1053,966 (urspr)

Signaturer

Sbi
Sblå
Sbl

Socken

Pite landsförsamling

Kommun

Piteå

Län

Norrbotten

Ändringsförslag till objektet Storblåliden

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: nzi5äp