Lämna ändringsförslag

Vena

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven 1973
(Hultsfred)–Spångenäs–Blägda–(Jenny)
Vena station 1894. Foto: Okänd.
Vena station på 1940-talet. Personerna på bilden är Eric Lönngren och hans moster Hilda Kronvall. Bilden kommer från Stefan Helgesson. Foto: Okänd.
Vena station som den såg ut i april 1971. Ett fint hus som bara hyste ett godsombud sedan 1970 då Vena avbemannades. Ett par år senare var huset rivet. Foto: Rolf Johansson.
Vena station omkring 1972. Stationshuset har tjänat ut och ska snart rivas. En f.d. personvagn får fungera som nödlösning en tid. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum.  Foto: Sven Ove Lundberg.
Vena station den 7 augusti 1980. Då den här bilden togs - från bakhytten på en rälsbuss - hade sidospåren rivits, sånär som på ett kort stickspår för banavdelningens räkning, och stationshuset var ersatt av en "väntkur" av sträckmetall. Men fortfarande kunde man skicka post med tåget! Och ... Foto: Jöran Johansson.
... faktiskt stod det gamla och oanvända godsmagasinet kvar.  Foto: Jöran Johansson.
Vena station den 6 oktober 2013. Den senaste versionen av "stationsbyggnad" är av lite ovanlig modell med sidoingång. En rejäl plattform med betongkant och en plåtstins kompletterar. Foto: Olle Alm.
Vena station den 6 oktober 2013. Den enda kvarvarande byggnaden är ett godsmagasin, som på senare år rustats upp av lokala intressenter. Bilden visar den från järnvägen vända sidan. Foto: Olle Alm.
Vena station den 1 juni 1970, T-semaforen har tagits ut bruk några dagar innan och monteras nu ned. Bild från Hultsfreds hembygdsförening. Foto: Okänd.
Vena den 25 augusti 2024, stationen håller på att återskapas. Här har huvudsignalen i form av en s.k. T-semafor kommit upp, men den är ännu inte klar att tas i bruk. Först ska ett ställverk sättas upp på den högra sidan av spåret och elektrisk belysning i semaformasten installeras, därefter ska manöverlinor dras genom den trumma som lagts in under spåret och kopplas in. Fotoriktning mot Västervik. Foto: Hugo Kulas.
Vena station har nyligen fått sin T-semafor på plats, foto från den 25 augusti 2024. Godsmagasinet till höger är nyrenoverat. På stickspåret står en normalspårig grusvagn och balanserar på en smalspårig överföringsvagn. Foto: Hugo Kulas.
Vena station i riktning mot väster, dvs mot Hultsfred den 25 augusti 2024 . På semaforvingarna sitter svartvita kryss som visar att signalen inte är i bruk. Foto: Hugo Kulas.

Ursprungligen stavades stationsnamnet Hvena, därav stationssignaturen Ha som hängde med privatbanetiden ut.

Sveriges sista T-semafor på mötesstation (förutom museibanor) fanns här. Den togs ur bruk den 27 maj 1970 och ersattes med växellåsning utan huvudsignaler. Efter att den tagits ner hamnade den i Hultsfreds hembygdspark för att sedan tas över av Tjustbygdens Järnvägsförening. Den 23 augusti 2024 fick Vena tillbaka sin T-semafor Masten kunde tyvärr inte återanvändas men vingarna är original från Vena. Semaforen står ca 15 meter längre västerut än den gamla.

Stationshuset ersattes av en f.d. NVHJ personvagn, varpå det revs i mars 1973 (rivning påbörjad den 6 mars). Vagnen flyttades i juni 1978 till museibanan i Hesselby på Gotland. Sommaren 1980 var ett väderskydd av modern typ uppsatt.

På Smalspårets tid har en väntkur satts upp. Den kommer ursprungligen från Vedemö på östgötanätet och har därefter gjort tjänst i Södra Vi.

Vill du läsa mer om Vena, titta i Smalspårsarkivet.

Kilometertal

55,938

Signatur

Vena

Socken

Vena

Kommun

Hultsfred

Län

Kalmar

Ändringsförslag till objektet Vena

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: rQlEUÅ