Lämna ändringsförslag

Spångenäs

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven 1973
(Hultsfred)–Spångenäs–Blägda–(Jenny)

Anslutande bandelar

(Vimmerby)–(Spångenäs)

Spångenäs station senast 1906. Mannen på bilden är August Karlzén (1874-1959). Foto: Okänd.
Spångenäs station 1959. Längst ned i bilden går det vänstra spåret till Vimmerby, de övriga två till grusgropen strax utanför bilden. Lite till höger syns banvaktsstugan 971 Spångenäs med uthus och invid spåret mot Hultsfred finns fortfarande ett vattentorn kvar.  Foto: Okänd.
Spångenäs station den 27 april 1970. Motorvagnsföraren är Sture Flink (se objektet Hanshult, första bilden). Foto: Per-Olov Brännlund.
Spångenäs den 7 augusti 1980. Det vackra stationshuset revs 1973 och ersattes med denna blygsamma byggnad. Bilden tagen från bakhytten på en YP. Foto: Jöran Johansson.

Stationshuset revs i mars-april 1973 (den 9 mars var halva huset kvar, den 1 maj bara halva murstocken enligt notiser i Ånghwisslan nr 1168 och 1175).

I östra änden av stationsområdet har funnits ett enports lokstall med vändskiva framför. Efter att vändskivan rivits och lokstallet skulle monteras ned för att återuppföras på annan plats, uppmärksammades att i stallet stod ett kvarglömt ånglok, f.d. GJ 10 HOBURGEN. Ett provisoriskt spår fick anordnas så att loket kunde föras bort.

Kilometertal

40,519
0

Signatur

Spä

Socken

Tuna

Kommun

Vimmerby

Län

Kalmar

Ändringsförslag till objektet Spångenäs

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: UtEONa