Lämna ändringsförslag

Hörby

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2016
Hörby–(Eslöv)

Anslutande bandelar

(Kristianstad)–Långebro–Skepparslöv–Tollarp–(Hörby)
(Höör)–(Hörby)

Hörby station gatusidan okänt år. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum. Foto: Okänd.
Hörby station den 29 september 1998, spårsidan. Busstationen som tog över bangårdsområdet på 1970-talet flyttades för några år sedan till annan plats. Foto: Bengt Gustavsson.
Hörby station den 9 juni 2009. Foto: Bengt Gustavsson.
Hörby station den 9 juni 2009. Bangårdsområdet har bebyggts och stationshuset rustats upp. Trevligt att den gamla plattformen fått ligga kvar.  Foto: Bengt Gustavsson.

Första järnvägen i Hörby var den korta banan ut till stambanan vid Höör som öppnades 1882. Till Tollarp och vidare mot Kristianstad öppnades en förbindelse 1886. Sedan bandelen Hörby-Eslöv tillkommit 1897 försvann den genomgående trafiken för Hörby-Höör men banan lyckades hålla sig vid liv till 1929. Kristianstad-Hörby-Eslöv las ned 1961-1967.

Hörby kommun förvärvade järnvägsstationen med tillhörande markområde 1971 och flyttade bussarna från busstationen på Nya Torg hit. En ny busstation vid Kristianstadvägen stod klar 1995 (uppgifter ur bygdeband.se). Bangårdsområdet har därefter bebyggts med flera större bostadshus.

Klicka här för att hitta massor av information och bilder om Hörby station.

Kilometertal

41,9
0

Signatur

Höb

Socken

Hörby

Kommun

Hörby

Län

Skåne
Malmöhus

Ändringsförslag till objektet Hörby

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: W8NbLN