Lämna ändringsförslag

Kilafors

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2021
Holmsveden–Kilafors–Bollnäs

Anslutande bandelar

(Kilafors)–(Söderhamn V)

Kilafors station på ett färglagt vykort från omkring 1920. Foto: Axel Ohrlander.
Kilafors nedre stationshus någon gång efter att trafiken till Bergviken lagts ned och byggnaden inrättats som bostadshus (9B). Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Okänd.
Kilafors station den 24 september 2004. Foto: Peter Berggren.
Kilafors station den 22 september 2004. Foto: Peter Berggren.

Stationshuset har 2008 rustats upp för för restaurang- och affärsrörelse.

Söderhamns första järnväg var en järnvägslinje från staden till Bergvik vid sjön Bergviken, öppnad 1861. Den var en del av ett kombinerat järnvägs- och sjötransportsystem mellan Söderhamn och Bollnäs och trafikerades därför endast under seglationsperioden.

År 1878 blev Norra Stambanan klar mellan Stockholm och Bollnäs. Samtidigt drogs ett 1,1 kilometer långt sidospår från Kilafors till sjön Bergviken, (Kilafors nedre). Ångbåtstrafiken på sjön Bergviken ändrades så den gick mellan Kilafors nedre och Bergvik, varifrån man kunde resa vidare med järnvägen till Söderhamn.

År 1885 öppnades statsbanan mellan Kilafors och Bergvik och 1886 hela sträckningen till Söderhamn, sedan gamla banan mellan Söderhamn och Bergvik köpts in av staten och breddats till normalspår. Kilafors nedre förlorade därmed sin huvudsaklige betydelse och trafiken lades ned, när så skedde är inte bekant. Spåranläggningen låg kvar in på 1900-talet.

Kilometertal

300,207

Signatur

Kls

Socken

Hanebo

Kommun

Bollnäs

Län

Gävleborg

Ändringsförslag till objektet Kilafors

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: WÄöthO