Lämna ändringsförslag

Gårdsjö

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven 2007
(Hallsberg)–Laxå–Gårdsjö–Moholm–Skövde

Anslutande bandelar

Mariestad–Torved–(Gårdsjö)

Gårdsjö station efter 1907. Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Ludvig Ericson.
Gårdsjö station 1968-1969. Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Okänd.
Gårdsjö station den 9 augusti 1975. Foto: Per Niklasson.

Gårdsjö uppstod som lastplats 1883, håll- och lastplats 1896 och fullständig station 1907.

Det första stationshuset i Kumla flyttades hit, enligt uppgift ska det ha varit 1907, samma år som Gårdsjö upphöjdes från håll- och lastplats till station.

Leif Vörde har bidragit med följande intressanta text om Gårdsjö i gamla tider:
"Tågen gick länge Gårdsjö förbi, först år 1896 blev det beviljat att tågen stannade för resandes på- eller avstigning. Man kunde köpa biljett i banvaktsstugans kök av banvaktens hustru, men bara till Älgarås och Töreboda, resp Finnerödja och Laxå. Södergående trafik stannade vid norra växeln och tvärtom. Det gällde att tala om att man skulle med tåget och hade biljett, annars stannade banvakten inte tåget. Då fick man vänta till nästa dag, för endast ett tåg gick per dag i var riktning, halv sex norr ut på morgonen och 9.20 söder ut på kvällen. Banvaktens hustru skulle sålunda vara tillstädes från fem på morgonen till halv tio på kvällen vilket belönades med 10 kr per månad."

Revs 2007 (iakttogs under rivning 2007-11-21).

Kilometertal

252,267

Signatur

Gdö

Socken

Hova

Kommun

Gullspång

Län

Skaraborg
Västra Götaland

Ändringsförslag till objektet Gårdsjö

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: 5Ca2ym