Peter Berggren har välvilligt lämnat följande uppgifter:
"Den tidigare stålbron från år 1894 utdömdes år 1951 på grund av dess skick, men fick med en tåghastighet på 10 km/h användas tills den var ersatt. Bland annat hade bron skadats vid en större utspårning. Vid olyckan hade ett vertikalt stag krökts. Efter olyckan upptäcktes även att västra landfästet förskjutits ca 10 cm mot älvfåran.
Man började hösten 1951 att planera ersättning av bron. Man skulle bygga en ny bro, och det stod ganska snart klart att den nya bron skulle byggas i betong. Man skulle då få det lägsta priset och samtidigt en bro med endast ett spann. Den nya bron fick likheter med de många vägbroarna som byggts över Klarälven. Men det är lite oklart om likheten har mer att göra med att de var en trend i utförandet.
NKlJ:s styrelse antog den 28 april 1952 ett anbud från Nya Asfalt Aktiebolaget, Örebro som skulle bygga nya bron.
Den hade en kostnad på ca 450000 kr, inkl omdragningen av spåret och kontaktledningsanläggningen.
Nybyggnaden av Knotebobron påbörjades under november 1952. Nya bron byggdes helt i armerad betong (med landfästen vinkelrätt mot spåret) och fick en total längd av 50,50 m. Fri spännvidd mellan landfästena blev 43,3 m.
Genom linjeomdragning förkortades banlängden med 9,4 m. Omdragning skedde mellan km 62+132 och 62+530 (totalt en linjeomläggning på 398 m).
Byggnadsarbetet följde helt planerna. Bron blev färdigställd under år 1954."