Enligt en uppsats i tidskriften Tåg nr 8 1977 har här funnits inte mindre än sex stationshus, varav tre fortfarande finns kvar. Ett sammandrag har publicerats 2021 i Postvagnen varav en del återges här.
Från 1857, då KHJ:s del Örebro - Arboga invigdes, och cirka tio år framåt, fanns ett stationshus vid Arboga hamn (I) och ett vid den övre bangården, Arboga norra (II).
1867 öppnades bandelen Arboga - Köping, och sannolikt togs det året ett nytt stationshus (III) i bruk, samtidigt som hamnstationen blev hamnkontor och norra stationen degraderades till fraktgodshus.
Nästa stationshus var färdigt 1897 (IV) och blev alltså det fjärde i Arboga.
Stationshuset användes till 1962 då det ersattes av en ny enplansbyggnad med vidbyggt godsmagasin (V).
På 1990-talet tillkom så det hittills nyaste (VI) vilket tillsammans med IV och V finns kvar 2021.
På kartan nedan ses det senaste stationshuset (VI) längst till vänster. De övriga nedifrån och uppåt är i ordning I, V, IV och III. Stationshuset II bör ha legat någonstans där senare IV och V byggdes.