Ett par hundra meter före riksgränsen mot Norge har järnvägen byggts på en hög bank (stenfyllnad) mot fjällsidan. På grund av de stora svårigheterna med bygget och de usla förhållandena för rallarna kallade dessa platsen för Stora helvetet, en benämning som hängt med under åren och numera brukas även officiellt.
År 2013 upptäcktes allvarliga tecken på att banken kunde ge vika och trafiken stängdes. Beslut om uppförande av en bro som ersättare för banken fattades och bygget kom igång sommaren 2016. Bron har betecknats som "3 gånger 120" då den beräknats ha en teknisk livslängd om 120 år, är byggd för en högsta hastighet om 120 km/tim och har kostnadsberäknats till 120 miljoner kr.
Första tåg passerade bron fredagen den 19 oktober 2018.
----------------------
En månad efter att Tyskland angripit Norge den 9 april 1940 inlades en bevakad urspårningsväxel invid järnvägsbanken vid Stora Helvetet för att förhindra tyska tåg att föras in i Sverige.