Lämna ändringsförslag

Gimo

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2008
(Dannemora)–Knaby–Norrmon–Gimo–Risinge–Hargshamn–(Hallstavik)

Anslutande bandelar

(Faringe)–(Gimo)

Gimo station på 1950-talet? Bild från Sveriges Järnvägsmuseum. Foto: Okänd.
Gimo station 1967. Foto: Ulf Elthammar.
Gimo station den 6 februari 1975. Foto: Jan-Anders Wihrén.
Gimo station den 6 februari 1975, utfarten västerut mot Dannemora - Örbyhus. Till vänster kvarligger den gamla banvallen för smalspårslinjen till Faringe. Foto: Jan-Anders Wihrén.
Gimo station den 6 februari 1975. Det har gått fem år sedan Gimo var slutpunkt på normalspåret från Örbyhus - Dannemora, men ännu ligger vändskivan kvar utan att ha något att göra. Foto: Jan-Anders Wihrén.

Station 1878, efter 1960 endast godstrafik.

Spårvidden var ursprungligen 891 mm, från 1961 till 1970 var sträckan Dannemora - Gimo försedd med treskensspår, alltså såväl smal- som normalspårig. Den delen ombyggdes till enbart normalspår samtidigt som linjen till Hargshamn breddades 1970.

Sidobana åt sydväst till Faringe. Spår till Gimo bruk och tegelbruk utgående åt nordväst från en punkt på huvudlinjen öster om bangården i Gimo.

Nytt stationshus uppfört senast 1930.

Banmästarbostad i Gimo, 3 rum och kök. Km 21,4 enligt "Skendöd i Roslagen" 1960 (avser troligen läget efter breddningen).

Kilometertal

22,1
31,1
32
32,365

Signatur

Gmo

Socken

Skäfthammar

Kommun

Östhammar

Län

Uppsala

Ändringsförslag till objektet Gimo

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: TfhÖjc