Ett stickspår utgick härifrån (vänstra markeringen på kartan nedan) åt nordost under mycket stark stigning till och in i ett bergrum, ca 850 meter (högra markeringen på kartan), lokalt kallad Gällöberget. Eldrift upp till anläggningen. Vagnar lämnades utanför intaget till berget där det gick in 13 vagnar. "In i och ut ur berget drogs vagnarna med någon typ av spel. Man fick backa upp vagnarna till anläggningen över vägen mot Revsund och en obevakad vägövergång. Gick bra att trafikera även med ellok med några tillslag av kontaktledningen. Det hände att det rullade ned vagnar nedför anläggningen utan allvarliga olyckor.
Omfattande militär verksamhet i Östersund med tre regementen, A4, F4 och I5 med otaliga förråd kring området, spåranslutningar efter Mittbanan var flera som t ex Grimnäs, Svänglingen och Furunäset.
Det fanns även ett spårsysten nere vid linjen som kallades för Korea (detta var under det kalla kriget)."/K-UN
Bergrumsanläggningen är avvecklad och utrymmet sålt för skidåkning "inomhus". Projektet vållade en het debatt och stort motstånd då det ansågs aldrig kunna gå ihop ekonomiskt.
-----------------------
Anläggningen byggdes omkring 1942 som ett ammunitionslager, fick lite olika funktioner med åren, och revs omkring 2010. Lastkajen är kvar, i övrigt är allt med sidospåren helt bortrivet. (Uppgift från Peter B i Järnvägshistoriskt forum 2020)