På ekonomiska kartan 1954 ligger hållplatsen på västra sidan av järnvägen och norr om vägövergången. Mitt emot hållplatsen ligger banvaktsstugan Ältebo.
Eva K:
Enligt topografiska kartan 1958 låg hållplatsen ca 100 m längre söderut, dvs söder om vägövergången, där järnvägen har ett markområde på västra sidan av banan. Där fanns en perrong och en semafor*.
* Torde avse en s.k. plåtstins.
Evas påpekande är korrekt så sannolikt har hållplatsen flyttats. Att ekonomiska kartan skulle vara felaktig är väldigt osannolikt.
Enligt fotot ovan, taget 1969, låg plattformen och plåtstinsen på västra sidan av järnvägen och söder om vägövergången, men väntkuren på den östra sidan! Det är en mycket märklig placering eftersom SJ hade ett rejält stycke mark invid plattformen och det inte gärna går att motivera att ha en väntkur på motsatta sidan plattformen. Så hur ska detta förklaras?
Markeringen på kartan nedan avser plattformens kända läge söder om vägövergången.