Lämna ändringsförslag

Skahus lp

Trafikplats utan expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven
Åseda–Sävsjöström–Målerås–(Nybro)
Skahus lastplats sommaren 1973. T-semaforen skall förbli i bruk tills lastplatsen läggs ned några år senare. Fotoriktning söderut. Foto: Lars-Erik Gustavsson.

Lastplats 1877 - 1980, före 1937 benämnd Skogstorp. På en bangårdsritning från privatbanetiden definieras Skogstorp som hållplats men plattform eller andra anordningar som skulle tyda på persontrafik saknas på ritningen. Samma ritning upptar ett rundspår på östra sidan av banan, men en flygbild från 1957 visar att det knappast kan ha funnits annat än ett stickspår med infart från norr. Semaforens placering stöder det antagandet.

Från lastplatsen utgick en 1½ kilometer lång småbana till en träindustri (slipmassefabrik enligt ekonomiska kartan) vid Skahus.

Här fanns till 1980 SJ:s sista T-semafor.
Semaforen "räddades till Föreningen Veteranjärnvägen i Klippan och placerades i Ljungbyhed. Sedan ett par år har semaforen tagits över av Skånska Järnvägar i syfte att sättas upp vid Ravlundabro. Projektet har kommit så långt att semaformasten är blästrad och målad och ligger utomhus vid lokstallet i Brösarp." Inlägg i Facebookgruppen Järnvägar förr och nu i februari 2024 av Jan-Anders Wihrén.

Kilometertal

96,9

Signatur

Shs

Socken

Lenhovda

Kommun

Uppvidinge

Län

Kronoberg

Ändringsförslag till objektet Skahus lp

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: JRgnmb