Lämna ändringsförslag

Åseda

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2023
Åseda–Sävsjöström–Målerås–(Nybro)

Anslutande bandelar

(Nässjö)–(Vetlanda)–(Åseda)
(Växjö)–Sevedstorp–(Åseda)
(Åseda)–Gårdveda–(Hultsfred)

Åseda station. Foto: Okänd.
Åseda station 2006. Foto: Mirjam Klein.
Åseda station den 6 september 2009. Foto: Olle Alm.
Åseda station den 6 september 2009. Foto: Olle Alm.
Åseda station den 6 september 2009. Spåren på bangården ligger kvar i mycket reducerad omfattning. Smalspåret till vänster är rivet till Växjö (bortåt i bilden) men ligger kvar åt andra hållet, till Hultsfred och vidare till Västervik. Normalspåret till höger ligger kvar men trafikeras inte mellan Åseda och Vetlanda. Åt andra hållet, till Nybro, är det rivet sedan länge. Foto: Olle Alm.
Åseda station, bodar för förvaring av dressiner och annat den 30 maj 2013. Foto: Olle Alm.

Nuvarande Åseda vid km 73,705. Sidobana 1,6 km lång (2,4 km enligt annan uppgift) till lastplats Skedaström med signatur Sdt vid VÅHJ vid sjön Kållen.

Ur ett examensarbete vid Linnéuniversitet 2013, författare Emma Harnesk och Hannah Roos:

Huset som uppfördes 1902 var ursprungligen klätt med en mörkröd träpanel. Taket var, baserat på vad det ser ut som på äldre foton, troligtvis av plåt. År 1956 bestämde man sig för en helrenovering av byggnaden, förutom att renovera invändigt valde man också att byta fönster och tak samt revetera fasaden.

Under den tiden renoveringen ägde rum hade man i allmänhet en annorlunda syn på byggnadsvård. Den mörkröda liggande panelen och de karaktäristiska fönstren från början av 1900-talet byttes ut för att få fram en, för tiden, modernare uppsyn. Trädetaljerna vid takfoten togs bort och man bytte ut den tidigare centrerade glasdörren till en mindre trädörr i kanten.

Detta ses, då det var nästan 60 år sedan renoveringen gjordes, inte som något bra eller dåligt exempel. Men vad som kan konstateras är att byggnadens karaktär ändrats till nästintill oigenkännlighet.

Stig-Åke Petersson 2013-08-09:
"SJ sålde stationshuset, personalhuset och bangårdsområdet till Uppvidinge kommun med tillträde den 1 januari 1989. SJ fick dock rätt att hyresfritt disponera bl.a. stationshuset. Den sista SJ-personalen försvann den 1 januari 1990. Kommunen sålde i sin tur stationshuset till Offensiva Åseda med tillträde den 1 april 1997. Övervåningen är nu kontor och bottenvåningens tjänstelokaler och väntsal disponeras av en restaurang (tyvärr är inga järnvägsdetaljer bevarade)".

I Ånghwisslan nr 2809, utgiven 2023-10-29 rapporterar sign. UF och N iakttagelser från 2023-09-18: "Stationshuset kvar med namnskylt. Huset är nu restaurant med servering även ute på
plattformen. Normalspårsplattformen kvar men med normalspår bara på ena sidan, den andra sidan
är det smalspår. Normalspåret ligger alltså kvar men lär inte vara farbart till Vetlanda ändå.
Smalspårets utfart mot Växjö ligger också kvar en liten bit. I stationsparken har vändskivan nu fått
sällskap av reservspårkorset.".

Kilometertal

73,6
122,298

Signaturer

Åa
Å

Socken

Åseda

Kommun

Uppvidinge

Län

Kronoberg

Ändringsförslag till objektet Åseda

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: a2LRGj