Hultanäs är beläget i Jönköpings län som här på en mycket kort sträcka gör en inbrytning i Kronobergs län. Avbemannad 1973.
På 1960-talet revs sidospåren och en liten plattform med plåtstins byggdes vid vägövergången i den f.d. stationens norra ände. Den långa plattformen vid stationshuset ligger dock ännu (2015) kvar.
Efter den reguljära trafikens nedläggning 1984 övertogs banan av frivilliga krafter genom Växjö-Hultsfred-Västerviks Järnvägs AB, VHVJ och trafik inleddes 1987. Ekonomiska realiteter tvingade dock bolaget i konkurs 1992. Sedan dess har spåret använts för dressintrafik men även för enstaka tåg i regi av Föreningen Smalspåret Växjö-Västervik (föreningen heter så även om banan mellan Växjö och Åseda rivits upp).
Det rivna sidospåret återuppbyggdes 1988 och 1994 tillkom ett längre uppställningsspår. Spåren har under ett antal år använts för att härbärgera vagnar, men dessa är numera bortflyttade.
Godsmagasinet som från början låg nära stationshuset flyttades någon gång mellan 1979 och 2000 till ett nytt läge på andra sidan vägövergången, där det sammanbyggdes med ett befintligt privatägt magasin. En skrift om banan utgiven 2006 anger visserligen att flytten skedde på 1960-talet, men som framgår av den första bilden ovan låg byggnaden kvar långt senare.
Nu km 113,370 (avser den enkla plattformen i norra änden av bangården).
I Ånghwisslan nr 2809, utgiven 2023-10-29 rapporterar sign. UF och N iakttagelser från 2023-09-18: "Stationshuset kvar med namnskylt. Plattformskanten också kvar. En ny röd-vit kur
uppsatt vid den nya plattformen. På spår 2 stod bl.a. Z4p 400 och 404, RB 60 f.d. YBo5p 877 UBP
103 och 104 MDR 127p 3419 och en stor mängd godsvagnar".
Stationshuset har under året förvärvats av Föreningen Smalspåret Växjö-Västervik enligt uppgift i Järnvägshistoriskt forum 2016-08-29.