Före 1903 Bergslags Ludvika. Nytt stationshus 1939, arkitekt Cyrillus Johansson, som denna tid var stadsarkitekt i Ludvika.
”BJ ägde Ludvika station efter 1900 då FLJ, SWB och BJ började dela den gemensamma stationen, FLJ hade ju tidigare en egen station. Varje bana fick betala till BJ för de tjänster man behövde på stationen, antal tåg, växling plattformsspår osv. Därför tog FLJ/TGOJ aldrig kol och vatten i Ludvika.”(CF)
FLJ (Frövi - Ludvika järnväg) öppnade allmän trafik till Ludvika 1874. Innan dess fanns här endast den smalspåriga banan mellan sjöarna Väsman vid Ludvika (stationen dittills kallad Marnäs) och Barken vid Smedjebacken.
BJ (Bergslagernas järnvägar) anslöt norrifrån vid årsskiftet 1875/76 och söderifrån ett år senare.
SWB (Stockholm - Västerås - Bergslagens järnväg) var färdig till Ludvika 1901 men hade en tid via ett treskenspår tillsammans med den gamla Smedjebackens järnväg (f.d. Wessman - Barken) haft förbindelse med Ludvika (Marnäs).
Sista järnvägen att ansluta till Ludvika blev SWB:s fortsättning mot Björbo - Vansbro, som togs i bruk i etapper 1902-1907.
Efter att BJ övertagit stationstjänsten 1900, blev FLJ stationshus obehövligt och flyttades, troligen redan 1901, från västra till östra sidan av spåren och ett stycke norrut, där det inrättades till bostad för BJ:s stationspersonal. Byggnaden finns fortfarande kvar. Den ägs av Ludvika kommun men står tom sedan något år (not. augusti 2011)./(CF)
Det f.d. stationshusets nuvarande läge visas på kartan nedan, det övre märket.