Teknisk station 1998, station 1999.
Hållplats för Pågatåg och Öresundståg. En plattform på vardera sidan om spåren. Mötesspår.
Ur Helsingborgs Dagblad 2020-08-30:
"Maria förvandlas från en hållplats vid ett industriområde till regionens nya resenav.
När Maria station togs i bruk hade den inget sammanhang med den stadsdel som gav dess namn. Då den nya stationen står färdig 2023 ska den bli en ny knutpunkt i staden. Men när den når sin fulla kapacitet är det ingen som vet."
2023 pågår arbeten med att flytta banan cirka 30 meter åt nordväst och höja banvallen omkring två meter.
Sven Olof Muhr 2023:
"Den nuvarande Maria station ligger som en effektiv barriär vid Bergavägens nordvästra ände. På andra sidan järnvägen fortsätter Maria Stationsgata fram mot Mariastaden. Förbindelsen under järnvägen består nu enbart av gång- och cykeltunnel. Avsikten är att förbinda Bergavägen och den breddade Maria Stationsgata till en sammanhängande trafikled för Mariastaden. I kombination med ombyggnad till dubbelspår, byggs fördenskull ett nytt linjeavsnitt omedelbart nordväst om det nuvarande, där järnvägen läggs på bro över den blivande gatuförbindelsen, och med nytt stationsläge. När detta är klart och tågtrafiken överflyttad, är avsikten att den nuvarande banvallen med Maria station ska schaktas bort".