Lämna ändringsförslag

Bergträsk

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven
(Älvsbyn)–Boden
Bergträsk station 1941. Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Okänd.
Bergträsk station 1969. Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Okänd.
Bergträsk station 1969. Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Okänd.

1884 militärmötesplats, lastplats 1901, även hållplats* 1907, teknisk station 1956, riven 1982.

Bergträsk anlades som militärmötesplats (betecknad så 1936) med namnet Slytjern och fungerade senare också som lastplats med en mindre stuga vid spåret som stationshus. Vid ett kort sidospår fanns en kolbrygga*.

Det korta sidospåret förlängdes under kriget till ett rundspår och den förberedda militärmötesplatsen bemannades. Det lilla "stationshuset" innehöll en mindre expeditionslokal och ett övernattningsrum, familjebostad saknades.*

När banan fick fjärrblockering i början av 1970-talet blev Bergträsk station och fick ett ställverk modell 59. I september 1982 togs den nya linjen med tunnel genom Bergträskberget i bruk och stationen slopades till förmån för den nya stationen Laduberg på den nya linjen längre söderut (David Larsson).

Det gamla expeditionshuset är rivet (ska man gissa att det skedde då fjärrblockering infördes?). Fortfarande 2008 finns dock teknikhuset (fjb-kuren) kvar övergivet i skogen (koordinater RT 90 7304011 - 1743640.

* = uppgift ur Karven nr 4 1994.

Kilometertal

1109,524

Signatur

Bgt

Socken

Älvsby

Kommun

Älvsbyn

Län

Norrbotten

Ändringsförslag till objektet Bergträsk

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: DAK9m9