Lämna ändringsförslag

Alvesta

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2024
Alvesta–Vislanda–Älmhult

Anslutande bandelar

(Nässjö)–Sävsjö–(Alvesta)
Hestra–(Värnamo)–Bor–(Alvesta)
(Emmaboda)–Lessebo–Växjö–(Alvesta)

Alvesta station den 16 april 2012. Godsmagasinet har en bostadsdel som ska ha använts för övernattning. Foto: Olle Alm.
Alvesta station, gamla stationshuset av den s.k. Katrineholmsmodellen. Vykort postgånget 1903, förlag Vilén & Johanson, Borås. Foto: Wassberg.
Alvesta station. Det nya stationshuset från 1907 inrymde på bottenvåningen vestibul med biljettexpedition och andra tjänstelokaler. Väntsal och restauration var förlagda till andra våningen. Direkt från denna gick en gångbro i järn över spåren med trappor ned till plattformarna. Vykort postgånget 1917. Foto: Okänd.
Alvesta station, gamla stationshuset var en låg länga i trä och blev givetvis med tiden alldeles för litet. På Facebook där bilden varit inlagd anges fotoåret till 1900. Foto: Okänd.
Alvesta station, gatusidan. Foto: Okänd.
Alvesta station, gatusidan omkring 1950.  Foto: Okänd.
Alvesta station den 26 juni 1974. Gångbron ska ha byggts 1909 och byggts in på 1920-talet, men togs bort 1989. Under ett antal år därefter fick passage av spåren ske i markplanet. 2012 blev en ny gångbro som sträcker sig över hela bangården klar. Foto: Karl-Axel Eriksson.
Alvesta station den 4 juli 2007. Efter att gångbron avlägsnats framstår den vackra byggnaden ännu mer till sin fördel. Foto: Mirjam Klein.
Alvesta station, gatusidan den 23 augusti 2011. Foto: Olle Alm.
Alvesta station, den 23 augusti 2011. Foto: Olle Alm.
Alvesta station den 8 augusti 2023. Foto: Matts Sandström.
Alvesta station . I norra änden av bangården ligger det större SJ-lokstallet, byggt 1909 med sex stallplatser och vidbyggt vattentorn. Alvesta var med sitt läge ungefär mitt emellan Malmö och Mjölby en viktig lokbytesstation med behov av stora förråd av vatten och kol. Därför byggdes vattentornet i dubbel storlek för inte mindre än 80 kubikmeter vatten och kolgården för 13000 ton kol. Foto: Olle Alm.
Alvesta station. Ytterligare ett, mindre lokstall finns kvar, invid samma vändskiva som betjänar SJ-stallet. Det är Borås-Alvesta järnvägs stall från öppningsåret 1902. Foto: Olle Alm.

I järnvägssammanhang fram till senast cirka 1920 skrevs samhällets namn i regel Alfvesta, men även en äldre variant Alfvestad förekommer.

Det första stationshuset var byggt 1863 i trä. Det var en envåningslänga med frontespis och ett litet klocktorn mot gatan, vilket gav byggnaden en offentlig och representativ karaktär. Mot spåren hade taket dragits ut en bit extra för att bilda visst skydd mot regn och snö. Stationens arkitekt A. W. Edelsvärd (1824-1919) beskrev det själv: ”Alfvesta är ett större envånings stationshus af trä efter Katrineholmstypen.” Bredvid stationshuset byggdes en järnvägsrestaurang. Även denna byggnad ritades av Edelsvärd och uppfördes av SJ.

Det nya stationshuset uppfördes 1909 och förlades ca 100 m söder om det gamla. Det är ett av SJ:s chefsarkitekt Folke Zettervalls mästerverk, 1986 förklarat som statligt byggnadsminne.

Kilometertal

436,464
220,8

Signatur

Av

Socken

Aringsås (num. Alvesta förs.)

Kommun

Alvesta

Län

Kronoberg

Byggd

1909

Ändringsförslag till objektet Alvesta

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: OcnGx1