Lämna ändringsförslag

Holmseleväxeln

Trafikplats utan expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven
(Vilhelmina)–Lövlid–Storuman
Holmsele hamn omkring 1937. Då var båttrafiken på Malgomaj såväl som järnvägstrafiken på sidolinjen från Lövliden nedlagd sedan flera år. Bild från Sveriges Järvägsmuseum. Foto: Okänd.

Härifrån gick en 6,9 km lång bibana ut åt nordväst-väst till Holmsele hamn vid sjön Malgomaj. Banan byggdes samtidigt med huvudlinjen och öppnades 1924. Persontrafik bedrevs under fem sommarsäsonger i anslutning till ångbåtstrafiken på Malgomaj och godstrafik ytterligare några säsonger. Men 1931 las all trafik ned varefter spåret revs (1933).

Den gamla banvallen ligger 2015 kvar som bilväg. Vid km 3,9 finns en mycket vacker stenvalvsbro i tre spann. Vid km 4,5 låg stationen Holmsele, vars stationshus flyttades till Gunnarn på bandelen Lycksele-Storuman (där rivet 2013). Av stationen finns inga mer påtagliga lämningar kvar, ett par öppna ytor och en med spåret parallell förhöjning som kan ha varit en f.d. lastkaj är allt.

Vid ändpunkten i Holmsele hamn finns betydande utfyllnader för kajanläggning och bangård kvar och till och med några sliprar ligger kvar på plats.

Kilometertal

248,463

Signatur

Hmv

Socken

Vilhelmina

Kommun

Vilhelmina

Län

Västerbotten

Ändringsförslag till objektet Holmseleväxeln

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: zOWbqa