Lämna ändringsförslag

Stånga

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven 1966
(Visby)–Romakloster–Hemse
Stånga station på 1950-talet. Klockan visar 17.05 och om några minuter är det dags för tåget från Visby mot Burgsvik att dyka upp. Stationsföreståndaren står i dörren och ser ut över folket som ska ta emot resande med tåget eller själva åka med. Bussföraren står vid sitt fordon och väntar på att få avgå mot Ljugarn. Vid ingången köar några personer och en pudel på att få komma in och hämta dagens post. (Ovanstående är till viss del antaganden byggda på tidtabellen närmaste tiden innan banan lades ned 1960). Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Olof Sjöholm.
Stånga station den 30 maj 2013. Alla järnvägsbyggnader utom detta väldiga vattentorn är rivna.  Foto: Jöran Johansson.
Stånga station den 30 maj 2013. På det rivna spårets plats står sedan 2009 ett konstverk, en i plåt utskuren silhuett av ett ånglok och ett par gubbar. Loket har en verklig förebild i Gotlands Järnvägars lok nr 3 Gotland, byggt 1878 och nu bevarat vid järnvägsmuseet i Gotlands Hesselby. Foto: Jöran Johansson.
Stånga station den 30 maj 2013. Stationshuset revs 1966 men ersattes redan året därpå av en ny väntsalsbyggnad, som i dagligt tal kallas "stationen". Notera att höjden över havet anges som samma sätt som på gamla stationshus. Foto: Jöran Johansson.

Kilometertal

46,5

Signatur

St

Socken

Stånga

Kommun

Gotland

Län

Gotland

Ändringsförslag till objektet Stånga

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: Oz2HND