Lämna ändringsförslag

Gävle södra

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2020
(Tierp)–Orrskog–(Gävle)

Anslutande bandelar

(Gävle)–Bomhus/Lövharsudden

Gävle Södra station omkring 1927. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum. Foto: Gustaf Reimers, Gävle.
Gävle Södra station den 8 oktober 2013. Foto: Kaj Larsson.

Ur länsstyrelsens beskrivning av byggnadsminnet Gävle Södra:

"Arkitekten Gunnar Wetterling var verksam som stadsarkitekt i Gävle mellan åren 1922 och 1932. Under den här perioden uppförde han ett antal fina exempel på tjugotalsklassicistiskt byggande i stade ... Alla dessa håller hög arkitektonisk kvalitet. Mest synlig i stadsbilden är stationsbyggnaden från 1926 - ett av de förnämsta stationshusen i svenskt tjugotal.

Stationen ersatte en äldre träbyggnad inför invigningen av det privata järnvägsbygget Ostkustbanan 1927. Tillsammans med Uppsala-Gävle järnväg från 1870-talet bildade Ostkustbanan därefter Trafikförbundet Uppsala-Norrland. Järnvägstrafiken drevs privat fram till 1933 då den förstatligades. Byggnaden fick bara en kort livslängd som station. Efter att Statens Järnvägar tagit över driften, stängdes Södra station och all trafik koncentrerades till Gävle Centralstation.

Byggnaden har genom åren använts bland annat som danspalats, under namnet Maxim."

På kartan nedan visar den nedre markeringen Gävle Södra station, den övre Gävla C.

Kilometertal

113,817

Signatur

Gs

Socken

Gävle Heliga Trefaldighet

Kommun

Gävle

Län

Gävleborg

Ändringsförslag till objektet Gävle södra

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: sYVG6å