Lämna ändringsförslag

Virå

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2020
Kolmårdens hamn–(Stavsjö)–Virå
Virå station på en mycket tidig bild, troligen tagen 1903. Antagandet bygger på att det rimligen bör vara stationsföreståndaren med hustru och barn som poserar på bilden tillsammans med några svåridentifierade järnvägsanställda. Det är i så fall fråga om Hjalmar Ståhl med hustru Hedvig Cecilia samt barnen Henning Valentin (f. 1896), Anna Katarina (f. 1898) och Nils Gustaf (f. 1900). Åldern på barnen pekar på 1903 eller möjligen 1902. Foto: Okänd.
Virå station troligen på 1930-talet. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum. Foto: Okänd.
Virå station omkring 1946. Trafiken är nedlagd sedan 1939 och banan riven, men namnskylten sitter kvar. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum. Foto: L. Ramstedt.
Virå station omkring 1946. Det ser ut som det ligger lite spår kvar framför godsmagasinet, vilket i så fall betyder antingen att bilden är äldre än uppgivet eller att uppgiften att alla spår revs direkt efter nedläggningen är oriktig. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum. Foto: L. Ramstedt.
Virå station omkring 1946. Det enkla lokstallet ligger kvar med stenkransen efter vändskivan framför. Fortfarande är väggen ovanför dörrarna svärtad av röken från ångloken. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum. Foto: L. Ramstedt.
Virå station 1959. Stationshuset är ombyggt genom att fönstren bytts ut och den trevliga verandan med sitt utskjutande tak och trappan tagits bort. Godsmagasinet däremot förefaller intakt. Beklagar den dåliga bildkvalitén. Foto: Jöran Johansson.
Virå station 1959. Tittar man noggrant ser man svärtningen av väggen ovanför dörrarna efter ångloken. I bakgrunden svänger banvallen ut från stationen i en stark stigning. Med fulla lass behövde loken all kraft de kunde prestera för att betvinga den. Foto: Jöran Johansson.
Virå stations uthus 1959.  Foto: Jöran Johansson.

Stavsjö järnvägs norra slutpunkt. Här fanns stationshus, ett personalbostadshus, en banvaktsbostad, godsmagasin, lokstall med vändskiva, 26 m plattform samt lastkaj. Skivsignal.

Stationshuset finns kvar 2020 i fint skick. Kvar finns också uthuset och lastkajen där godsmagasinet låg. Av lokstallet finns grunden kvar och utanför ligger vändskivekransen av sten med ringräl och låsklackar. Den gamla namnskylten är uppsatt fristående. En liten informationshydda med tak krönt av en flöjel i form av en ånglokssilhuett finns också. Ett par räler kompletterar "minnesplatsen".

Banvakter

1901 - 1914
Banmästare tillika stationsföreståndare
Karl Hjalmar Ståhl, f. 1867-01-18 i Drothem (E), död 1934-03-17 i Norrköpings S:t Olai.
Gift 1888 med Hedvig Cecilia Ahlstrand, f. 1868 i Södra Vi (H), död 1947 i Norrköpings S:t Olai.
Inflyttad i november 1901 från S:t Johannis, Norrköping. Varit anställd vid Vikbolandsbanan.
Utflyttad i april 1914 till Krokek (E) och blev stationsinspektor vid Stavsjö järnvägs södra ändstation Kolmården. Därifrån utflyttad 1922 till Norrköping.

Banvakt
Karl Albert Karlsson, f. 1889-08-29 i Risinge (E), död 1973-12-08 i Sandviken.
Gift 1) 1911 med Ester Sofia Löfstrand, f. 1891 i Ekeby (E), död 1968 i Avesta.
Äktenskapet upplöst 1941.
Gift 2) 1952 med Anna Greta Karlsson, f. 1908 i Ockelbo (X), död 1997 i Sandviken.
Inflyttad i juli 1914 från Hällestad (E).
Utflyttad i november 1915 till bvst Gusätter i Krokek (E).

Kilometertal

16,5

Socken

Björkvik

Kommun

Nyköping

Län

Södermanland

Ändringsförslag till objektet Virå

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: WUaCÄD