Lämna ändringsförslag

Malmö Central

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, kvar 2011
Malmö

Anslutande bandelar

(Eslöv)–Örtofta–Lund–Arlöv–(Malmö)
(Malmö)–Östervärn–Staffanstorp–(Dalby)–Sjöbo–(Tomelilla)
(Malmö)–(Östervärn)–Bokskogen nedre–Klågerup–Genarp
(Malmö)–Fosieby–Trelleborg
(Malmö)–(Malmö V)–Limhamn

Det ursprungliga stationshuset från 1856 brann 1866.

Ett nytt stationshus uppfördes 1874 på samma plats ritat av A.V Edelsvärd. Detta blev så småningom för litet för den kraftigt ökande trafiken på Malmö C. Ett nytt stationshus jämte banhall av järn i vinkel mot spåren uppfördes 1891, Stationshuset påbyggdes med en våning 1924 och den gamla banhallen revs och ersattes med den nuvarande i trä med 7 spår, arkitekt Folke Zettervall. 1976 var det dags för en ny ombyggnad, den gamla biljetthallen revs och en ny provisorisk stamplattform uppfördes, 2002 återuppbyggdes väntsalen i sitt skick från 1924.

Under 2010 har stationen utökats med en underjordisk del i anslutning till den nya Citytunneln som gjort direkt genomfart från Arlöv mot Öresundsbron - Köpenhamn möjlig.

Kilometertal

617,782
0

Signatur

M

Socken

S:t Petri

Kommun

Malmö

Län

Skåne

Byggd

1866

Ändringsförslag till objektet Malmö Central

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: XR5Tf3