Tillfällig gränspunkt vid dubbelspårsbygget 1953.
Dubbelspåret hade från väster nått Sparreholm i juni 1953. Österifrån nåddes Stjärnhov 1951 varefter återstod sträckan Stjärnhov - Sparreholm. Sannolikt på grund av de omfattande arbetena med att dra fram dubbelspåret i ny sträckning över sjön Båven vid Sparreholm, inrättades en tillfällig station 1,4 kilometer öster om Sparreholm, benämnd Lövåsen. Dubbelspåret (Katrineholm-) Skebokvarn - Sparreholm och Lövåsen - Stjärnhov öppnades den 10 juni 1953. Fram till den 9 september samma år fungerade Lövåsen som provisorisk gränspunkt mellan enkelspår västerut och dubbelspår österut.
Vid denna tid var tågföringen helt manuellt hanterad, alltså måste Lövåsen bemannas i princip dygnet runt. Den lilla kur som syns på bilden ovan var tågklarerarens tjänstgörings- och uppehållsplats.