Lämna ändringsförslag

Söderhamn Västra

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad
(Hudiksvall)–Söderhamn–Söderhamn V–Granskär

Anslutande bandelar

(Kilafors)–(Söderhamn V)
Åänge–(Söderhamn V)–Boda

Söderhamn Västra station i början av 1900-talet. Bild genom Jonny Goude. Foto: Okänd.
Söderhamn Västra station omkring 1950. Bild genom Jonny Goude. Foto: Okänd.
Söderhamn Västra station den 20 maj 2008. En modern skapelse. Foto: Jonny Goude.

Den ursprungliga stationen Söderhamn västra byggdes av privata medel och överlämnades med full äganderätt till staten 1886 i samband med statsförvärvet och ombyggnaden av den gamla smalspåriga järnvägen mellan Söderhamn och Bergvik.

Från Söderhamn V byggdes 1900 ett omkring tre kilometer långt spår för godstrafik till den nya hamnen vid Flaket. Spåret utgick mot nordost och "omringade" den dåvarande stadsbebyggelsen. Från 1923 anslöts spåret till den nyanlagda Ostkustbanan och 1997 till den nya Söderhamn V. Spåret är till allra största delen rivet.

Efter att den nya linjen Vallvik-Söderhamn Västra byggts klar blev km-talet 192,81 - linjen kortades alltså med 6,5 km!

Den vänstra markeringen på kartan nedan visar den nya stationen och det högra märket den gamla.

Kilometertal

192,8
199,3
331,664

Signatur

Shv

Socken

Söderhamn

Kommun

Söderhamn

Län

Gävleborg

Ändringsförslag till objektet Söderhamn Västra

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: JeOO2s