Lämna ändringsförslag

Roslags Näsby

Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven 2019
Djursholms Ösby–Roslags Näsby–Vallentuna

Anslutande bandelar

(Roslags Näsby)–Österskär

Näsby station, som så småningom skulle komma att heta Roslags-Näsby. Bilden bör vara tagen före 1920. Foto: Okänd.
Roslags-Näsby station med äldsta stationshuset på en bild troligen från 1930-talet. Foto: Okänd.
Roslags Näsby station på en bild från 1950-talet. Foto: Okänd.

Till 1920 Näsby, därefter till 1934 Roslagsnäsby.

Nytt stationshus byggt 1939, båda kvar till 2019. Deras existens är dock allvarligt hotad då Täby kommun planerar att riva båda byggnaderna.

På kartan nedan visas båda stationshusen, det nyaste överst (förstora bilden för tydligare separation).

Det nya stationshuset revs den 2019-05-21--22, det gamla 2019-06-03.

Från Järnvägshistoriskt forum:
I sin stora bok Stationshus. Järnvägsarkitektur i Sverige skriver Gunilla Linde Bjur (s. 393): "Byggnaden var en del av satsningen på förnyelsen av arkitekturen vid banan. Stationshuset är ett välbevarat och representativt exempel på det svenska så kallade folkhemmets funkisarkitektur."

Byggnaden ritades av Sven Malm och invigdes 1939. Arkitekten, som också ritade Uppsala östra och troligen flera stationer vid Roslagsbanan, var son till Gösta Malm, ordförande i styrelsen för Stockholm–Rimbo Järnvägsaktiebolag.

Kilometertal

11,01
11,036

Signatur

Rnb

Socken

Täby

Kommun

Täby

Län

Stockholm

Byggd

1905, 1939

Ändringsförslag till objektet Roslags Näsby

Namn
Objekttyp
Status
Kilometertal
Signaturer
Nummer
Socken
Kommun
Län
Byggd
Såld
Koordinater RT 90
Text
Banvakter
Meddelande /
Övriga ändringsförslag
Namn*
E-postadress*
Telefon*
Skriv följande bokstäver i omvänd ordning: SA6hSd